13 juni 2016

Slutt på Lano og støtte av grådige oligarker!

Når det ble kjent at Stein Erik Hagen besluttet å legge ned fabrikken til Lilleborg i Kristiansund, og slik fjerne sårt tiltrengte arbeidsplasser, ble jeg som mange andre sint. Han flytter produksjonen til Falun i Sverige. Har man mye penger og eier mye næringsvirksomhet som generer arbeidsplasser så forplikter det. CSR (corporate social responsibility) - på norsk, bedriftenes samfunnsansvar. Man har en moralsk forpliktelse overfor samfunnet. Der følger også regler for drift i tråd med arbeidsmiljølov og god regnskapsskikk. Mannen som har mer penger enn han greier å bruke opp, som tar med seg sine skreddersydde skjorter for å få de reparert i England, hva skal denne med mer penger og eiendom? Når bedriften går rundt og gir avkastning så det suser, får da gribben aldri nok? Hvorfor skal denne halvgamle mannen vokse mer? Kan han ikke tåle at andre slipper til? Lærte han aldri å dele?

Det har vertfall fått meg til å slutte å kjøpe såpene hans, som han nå skal produsere i Sverige med svensk arbeidskraft. Jeg koker såpen min selv heretter! Jeg dro til byen for å kjøpe en stavmixer til det bruk, og styrte bevisst unna Jernia, som også Stein Erik Hagen er kjedeeier av. Vil ikke du sørge for arbeidsplassene, så vil ikke jeg støtte deg med å handle produktene dine.

Så her er min første såpeproduksjon. Flere typer oljer. Der flere fettsyrer gir god stabilitet i såpene. Honning er det også i de. Bortsett fra kaustisk soda (Natriumhydroksid / NaOH) kan alt som er i såpene brukes i matlaging og spises.




Under er min andre produksjon. De skal nok bli finere etterhvert, som jeg finner ut av gode urter som gir helsemessig gevinst, og naturlig farge. Enn så lenge så er de hjemmelagde såpene skjønne, i visshet om at de ikke inneholder kjemikalier, som ikke er bra for kroppen. Denne er med granskuddsirup. Den skal skumme godt.


Brenneslesåpe:






Jeg håper at mange mennesker i dette landet blir mer bevisst hvor man legger igjen sine penger i tiden fremover. Støtt opp om norske bedrifter og arbeidsplasser her i landet. Styr unna kjedene der oligarkene har kapret alt av marked. Kjøp heller fra de mindre og selvstendig forhandlere. Forbruk mindre. Kjøp kvalitet og bruk opp/slit ut varene selv. La det gå sport i dette, og gjør det til en livsstil. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.