05 februar 2010

En skuespillers ettermæle

I dag ble revykongen Dag Frøland bisatt.
Frøland hadde empati med dem som ble hundset med i samfunnet, hans hjerte banket for de fattige og de små, sa presten i bisettelsen.
Dag ble hedret med revyprisen Leonardstatuetten og Leif Justers revypris, men sa i 2005 nei til Kongens fortjenestemedalje i gull.

NTB meldte i 2005 at han skrev i sitt brev til kong Harald:
"Jeg vil ikke slå meg for mitt bryst, smykket med en gullmedalje, i et rikt land hvor vi har flere hundre tusen fattige. Jeg er imot å rangere mennesker, min trossetning har alltid vært og vil alltid være at det ikke er forskjell på kong Salomo og Jørgen Hattemaker."

En fin mann har gått bort.
Hvil i fred.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.