Erklæringen fra Johan Petter Nome er med tillatelse fra han, lagt ut her:
" ERKLÆRING
Undertegnede,
Johan-Morten Nome, nekter av prinsipp å betale bompenger. Denne sosialt
urettferdige ordningen er en skamplett på vårt land. En ordning som rammer de
svakeste gruppene og dermed skaper et kunstig klasseskille i trafikken kan jeg
ikke godta. Ifølge Veglovens §20 er veibygging, drift og vedlikehold en
offentlig oppgave vi betaler for over skatteseddelen. §27 i samme lov åpner for
alternativ finansiering: les bompenger. Når nå 75-80% av veiprosjektene i
landet bygges med bompengefinansiering, kan ikke dette lenger påstås å være
«alternativ» men hovedregel. I alle andre lover i lovboken kommer selve loven
først (§20) deretter ramses opp forutsetninger og unntak (§27)
Når
bomringen ble etablert i Tønsberg lovet politikere og bomselskap bl. A.: «bedre
fremkommelighet», det har vi ikke sett mye til etter alle disse årene. Vi som
lever av å kjøre bil ser de samme køene og de samme flaskehalsene som før
bomringen ble innført. Det vi har fått er 200 meter med fire-felts-vei, 4-5
underdimensjonerte rundkjøringer og en tunell nesten ingen bruker. Det er å
lure folk.
Stortinget
sier at ingen bommer settes opp uten «lokalt initiativ», det er en sannhet med
modifikasjoner. Lokalpolitikere vet nå nesten med sikkerhet at de får lite
eller ingen penger til sine prosjekter hvis de ikke ber Stortinget om å få
bompengefinansiere. Det strider direkte mot Veglovens §20. Lokale politkere
blir lokket med belønningsmidler også hvis de innfører bompenger. Det vil si at
de må loppe lokalbefolkningen for milliarder for å få noen skarve millioner fra
staten.
«Uten
bompenger, ingen vei», ser ut til å være mantraet nå, det er riv ruskende feil.
Før bompengene tok over som hovedfinansiering av veiene ble det bygget 1800 km
med vei i året, nå er vi helt nede i 600 km i året. «Si ja til bompenger og
deres prosjekt vil bli prioritert» sier Stortinget! Prioritert foran hvem da?
Hvilke prosjekter blir da nedprioritert pga «ditt» prosjekt? Interessant
spørsmål, spør du meg.
Veisystemet
i Norge har blitt bevisst underfinansiert og nedprioritert i mange tiår
samtidig som kostnadene ved nødvendig persontransport har gått gjennom taket.
Man kan trygt si at vi betaler for gull og blir levert gråstein. I 1980 gikk
rundt 7% av Statsbudsjettet til samferdsel, i 2013 var det nede på 3,5%, en
halvering. Samtidig økte bompengeinnkrevingen med over 1000%! Dette rimer ikke
med det jeg kaller fornuft. Vi sliter nå med et etterslep på manglende
vedlikehold på veinettet på over 800 milliarder, samtidig som vi bilister må ut
med over 70 milliarder årlig i bilrelaterte avgifter. Det kommer, som tidligere
påpekt, på toppen av våre skatteinnbetalinger. 3,1 millioner bileiere betaler
inn veldig mye skatt.
På toppen av
at bomsystemet er sosialt urettferdig, virker det heller ikke trafikkdempende,
slik det er påstått fra statlig hold. Flere kjører lange omveier for å unngå
bompunktene derfor er de ikke trafikkdempende og klima- og miljøfiendtlige.
Sosialt urettferdige, klima- og miljøfiendtlige og totalt unødvendige i
«verdens rikeste land». Vi dummer oss ut overfor en hel verden med dette
systemet som vi nå er verdensledende på. Ingen andre land bruker dette systemet
i den utstrekning vi gjør.
Samtidig
gikk A/S Norge med 500 milliarder i overskudd i fjor og vi har over 6000
milliarder i Oljefondet, penger som ikke kan brukes her hjemme fordi det da
blir inflasjon!? Samtidig bruker Staten 200 milliarder i Nordsjøen uten å nevne
inflasjon med ett ord!? Selvsagt bare svada.
Jeg bruker
deler av min fritid på frivillig arbeid i organisasjonen Bilistenes
aksjonsgruppe der jeg er daglig leder. Vi er registrert i Brønnøysund som en
ideell organisasjon. Jeg/vi kjemper for et samfunn med mer nøkterne avgifter på
helt nødvendig persontransport og vi vil ha vekk bompengene siden de er mest
unødvendig og urettferdig. Jeg/vi har demonstrert mange ganger mot denne
galskapen og vil fortsette med det til vi har nok støtte til å få gjort noe med
dette. En av våre hovedsaker er å få til en folkeavstemning om bomfinansiering
for vi vet at minst 75% av befolkningen er mot dette systemet. De resterende
25% vet ikke nok om systemet, det jobber vi for å gjøre noe med.
Veier skal
ikke bygges med bompenger, veier skal bygges med skatteinnbetalinger,
årsavgift, registreringsavgift, omregistreringsavgift, engangsavgift, toll,
vektavgift, hestekraftavgift, miljøavgifter, CO2-avgift, vegbruksavgift mm…
Kommuneloven
sier at alle innbyggere skal tilbys offentlige tjenester «på like vilkår» men
nå må enkelte i praksis betale for å motta dem
FNs
Menneskerettskonvensjon art. 13: «Enhver har rett til å bevege seg fritt og til
fritt å velge oppholdssted innenfor en stats grenser.»
Grunnlovens
§75d: «Det tilkommer Stortinget at bevilge de til statsutgifterne fornødne
pengesummer»
Veglovens
§20: «Veibygging, drift og vedlikehold er en offentlig oppgave.
Ifølge
Markedsføringsloven er det ulovlig å sende regning for en vare/tjeneste man
ikke har bestilt.
Egentlig vil
jeg også henvise til Allemannsretten
Den
politikken som nå føres har gitt oss europas eldste og mest forurensende
bilpark og en veistandard som er på 84. plass i verden. (ifølge World Economic
Forum)
Vi kan ikke
forvente at den samme politikken som har brakt oss inn i disse problemene skal
få oss ut av dem???
Bompenger er
sosialt urettferdig, klima- og miljøfiendtlig og unødvendig. Det er
inflasjonsdrivende da alt av varer og tjenester fordyres. I Norge bruker vi nå
18% av lønnen vår på helt nødvendig persontransport mot resten av europas
10-12% . Siden vi tjener ganske mye mer enn «resten av europa» vil våre 18%
være mer enn dobbelt så mye som de andre landene. Dette må snart Stortinget
gjøre noe med ellers er vi fullstendig skakkjørt den dagen ingen lenger vil ha
oljen vår.
Det strider
mot min overbevisning å betale bompenger. Dette er en vare/tjeneste jeg ikke
har bestilt og jeg nekter derfor å betale for den.
Konklusjon:
Jeg kommer aldri til å betale bompenger igjen hvis jeg ikke fysisk blir stoppet
av bommen.
Johan-Morten
Nome
Norges
desidert største bommotstander."
Jeg støtter Johan-Morten Nome fullt ut der han motsetter seg statens landeveisrøveri og flåing av bilister. Bompengeinnkreving fratar folk bevegelsesfriheten i dette landet. Der fattigdommen er økende skaper det hinder mellom å besøke familie og venner så ofte som man ønsker. Det fordyrer også varer vi bruker med at prisene blir lagt på varer for å kompensere denne svindelen av befolkningen
I disse dager feirer staten Berlinmurens fall, som skulle gi borgere i Tyskland frihet til å ferdes fritt. Her har vi "statsmurer" rundt hver en sving. Riv faenskapet og la folk ferdes fritt som frie mennesker!
I disse dager feirer staten Berlinmurens fall, som skulle gi borgere i Tyskland frihet til å ferdes fritt. Her har vi "statsmurer" rundt hver en sving. Riv faenskapet og la folk ferdes fritt som frie mennesker!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.