12 august 2009

Idiotien i det offentlige

I denne tid er jeg på omskolering. Senebetennelser som har satt seg kronisk i armene, etter belastende arbeid i hotell-restaurantbransjen gjennom lang tid. En bransje hvor ergonomi på arbeidsplassen er et fremmedord, og arbeidsmiljøloven et lovverk de knapt har hørt om. Unge broilere uteksaminerte fra hotellfagskolen som går inn i ledende toppstilling med ens mål om å gi gode resultater for å få seg en stjerne blant guruene på kjedetoppene. Egoismen, hvor fornuften er som blåst vekk, etter studier på skolebenken gjennom flere år. Men nå var det ikke hotell-restaurantbransjen og min helse jeg skulle belyse.

I denne forbindelse er jeg i dag på omskolering, og NAV krever dokumenter som bekrefter at jeg er under skolegang. De skal ha sine bevis for å kunne betale ut attføringspenger. Slik må det være. Jeg var godt i gang med skole i fjor, nesten i mål ifht første delmål, studiekompetansen! Men regjeringen har vedtatt kunnskapsløftet, med dette ble matematikkfaget dratt ut til ett og et halvt år, mot tidligere ett år. Det eneste faget av de seks fagene som går over ett og et halvt år, de andre kan gjøres unna på et år. Dette vil si, at i Norge så har NAV alle mennesker på attføring, vel og merke de av oss som trenger studiekompetansen for å komme videre, et helt år ekstra, bare for å gjennomføre det enkelte kurs matematikk med kun fem timer pr uke! Er dette god planlegging og økonomi for Norge som nasjon? Nei, - galskap spør du meg, og elendig planlagt! De røde og grønne påstår at med FrP så vil landet komme helt ut av kontroll. Når en gjør seg sine erfaringer her i samfunnet, så blir ikke jeg imponert over den såkalte kontrollen hos det offentlige i dette landet!

Men det jeg skulle frem til, det var den dumskap og manglende evner som er i det offentlige apparatet i Norge. På meg virker det som om de ansatte på ulike offentlige kontorer blir bare dummer og dummere. Knapt et menneske jeg møter innen offentlige kontorer kan gjøre rede for det jeg henvender meg om. Og om de gjør, så er det feilinformasjon! Først skal en gå skole selv, eller jobbe, men man må samtidig fotfølge de som skal utføre oppgaver du er avhengig av for å komme i mål, ellers mistes papirer på veien, informasjonen endres til noe som ikke har grep i riktighet. Man kan ikke stole på noen! Evnene, hukommelsen og de administrative kvalitetene er totalt fraværende!
Jeg har sett frem til å komme igang med matematikk igjen nå til høsten, få fullført studiekompetansen (Artiumfagene, om noen skulle lure på hva det er.) Ved skoleslutt i vår, så fikk alle elevene i klassen beskjed om at mattekurset trengte vi ikke søke på, vi som allerede hadde startet, vi gikk automatisk videre.. vi var i gang. Men da jeg ringte i går for å få denne bekreftelse som NAV skulle ha, så ble jeg oppringt igjen i dag, med beskjed om at jeg ikke hadde søkt! Jeg forklarte da for sekretæren som tok telefonen at alle mine 29 medklassestudenter hadde fått beskjed om at vi allerede var med og ikke trengte å søke videre. Men nei, det var feil, sa den bedrevitende sekretæren. Så er det mailer rundt for å tipse alle klassekamerater om tullsnakket som går fra skolens administrasjon, som har vært misvisende og som kan få store følger for de enkelte elever. Kanskje må mange gå enda et år ekstra på trygd, pga dette surret og rotet i administrasjonen.

Hadde det vært en privat bedrift, så hadde ikke selskapet hatt råd til å tulle og tøyse slik! De hadde satt inn folk som kunne jobben sin, og som kunne delegere arbeidsoppgaver. Og ikke minst kvittet seg med mange småsjefer som spretter rundt og leker guder på arbeidsplassene. Kvalitetssikring!

Måtte FrP komme i regjering, og få noe av det offentlige surret privatisert, så det kommer inn tenkende, handlende mennesker som evner å gjøre jobbene sine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.