06 april 2013

Helsevesenet i kaos

Norsk helsevesen er fremdeles i kaos. Jonas Gahr Støre ble satt inn som nye helseminister for å rydde opp, der alt ser ut til å flyte fritt, uten grenser uten mennesker til å gjøre grep for å få det hele på rett kjøl. Man kan se denne ha blitt tynnere og blekere om nebbet etter den oppgaven, som ser ut til å være uløselig, der han som representant for AP ser ut til ikke å forstå problemene eller se de. Tillit til mennesker med fagkompetanse ser ut til å være helt borte, tross at de har både mer utdannelse, erfaring og yrkeskompetanse enn han selv, eller noen fra direktoratene som herser med folk.
TV2-nyhetene skriver at de fremste akuttmedisinske eksperter er opprørt. TV2 har tidligere presentert tall som viser at i åtte av ti tilfeller er det en turnuslege under opplæring som tar imot pasienter på landets akuttmottak. Helseminister Jonas Gahr Støre nekter å godta tallene.
Han skal ha sagt til avisen at det er et ledelsesproblem når turnusleger ikke tør å ringe bakvakter i frykt for kjeft.
Jeg er tildels enig med helseministeren at det er et ledelsesproblem, om turnusleger ikke tør å ringe bakvakten. Ledelse ved et sted som har ansatte som jobber i frykt og ikke tør tilkalle folk over seg i organisasjonen når det er påkrevd har så absolutt et ledelsesproblem, der følgene kan bli så alvorlig at mennesker kan få varige mén eller liv kan gå tapt. Har man bakvakt så er man på jobb og SKAL rykke ut, uten sure holdninger. Det er kanskje på tide med en holdningsendring blant disse legene som tror seg selv som guder!
For noen år tilbake så opplevde jeg selv denne problemstillingen, hvor disse "gudene" hadde samlet matpause på legevakten på formiddagen.
Jeg hadde skåret dypt i tuppen av en finger på en maskin på jobb og blødde som en gris. Dro rett ned på legevakten i Trondheim for å få på et par sting. Eksepdisjonen så hvor det blødde så jeg ble sendt rett inn i bakrommet hvor jeg skulle vente på en lege. Der satt jeg i nærmere en time, uten at noen lege dukket opp. Jeg spurte hvor legene var til pleieren som føk forbi i gangene i blant. De er opptatt akkurat nå, men kommer så snart de får det til, fikk jeg til svar. Etter å ha ventet ytterligere lenge og ingen tegn til leger gikk jeg bort til eksepedisjonen og spurte hvor i alle dager legene befant seg på en akuttavdeling. Den stakkars sykepleieren sa så at alle legene hadde lunsjpause akkurat nå. Pleierne turde altså ikke forstyrre disse "gudene" i matpausen, der jeg satt ute og ventet.
Jeg kan nevne at jeg selv gikk mot rommet der disse gudene av leger satt og ba en av de lette på ræva, høylydt med beskjed om at man ikke kan ta matpause alle samlet på en akutt legevakt. Jeg har aldri sett en lege løpe så fort noen gang, foruten på såpeserien "House" på TV, og jeg har heller aldri sett et så surt oppsyn på en lege noen gang! Jeg ble da raskt og effektivt behandlet, uten et smil eller kommentar.
Det skal da ikke være slik at pasienter skal være nødt å sette legene på potta, før de gjør jobben sin!

- så at det også et ledelsesproblem, ja det vil jeg høyst samtykke i, der sykepleiere som blir sett som forstyrrende element for disse legene, fortvilt forsøker å dekke over misligholdet!
Det må ryddes opp på mange kanter innen denne sektoren og ingen bør gå fri!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.